Saturday, June 18, 2005

Ontmasker de charlatan met Sammy Trouvé (10) - Spaans weeskind van 15 is Franse charlatan van 31

Frederic Bourdin, een Fransman van 31 en bijgenaamd De Kameleon, die zich voordeed als een 15-jarig Spaans weeskind, is erin geslaagd om een maand lang de lessen bij te wonen op een Franse middelbare school. Frederic Bourdin schreef zich in als Francisco Hernandez-Hernandez aan de Ecole Jean Monnet in Pau.

Bourdin is niet aan zijn proefstuk toe. In 1997 vloog hij een Amerikaanse cel in nadat hij zich had voorgedaan als de vermiste zoon van een Texaans koppel. Bourdin leefde drie maanden bij zijn Texaanse 'ouders'. Hun 14-jarige zoon was sinds drie jaar vermist. Het koppel vloog speciaal naar de Amerikaanse ambassade in Spanje om hun 'Nicolas Barclay' op te halen. Bourdin kon het koppel overtuigen dat hij hun zoon was, nochtans had hij een sterk Frans accent en bruine ogen, terwijl de echte Nicolas Barclay blauwe ogen had...Bourdin leefde drie maanden bij het koppel in Texas, tot een journalist de 'Kameleon' kon ontmaskeren. Zijn echte identiteit werd bevestigd door een DNA-test. De man werd veroordeeld tot een celstraf van zes jaar.

De Fransman heeft geen spijt van zijn laatste stunt. "Mijn medeleerlingen behandelden me als een van hen. Fantastisch hoe de leerkrachten er les gaven. Door mijn valse identiteit krijg ik hopen liefde en affectie, iets wat ik in mijn jeugd moest missen." Volgens de directeur van de middelbare school leek Bourdin twee tot drie jaar ouder dan zijn medeleerlingen. In september verschijnt Bourdin voor de rechter. De Kameleon heeft naar verluidt nog vele andere identiteiten gebruikt. Voordat Bourdin in zijn jeugd in een weeshuis belandde, werd hij door zijn grootouders opgevoed in een Parijse voorstad.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home