Sunday, December 26, 2004

Schilderijvervalser opgedoken

Er is een schilderijvervalser aktief. Wees extra op uw hoede als u een schilderij van Mark Eyskens of Rik Daems koopt.

Afgelopen woensdag heeft een onbekende twee vervalste schilderijen van respectievelijk Daems en Eyskens verkocht op een rommelmarkt. De onbekende had een sik.
De vervalsing kwam aan het licht toen de koper de kunstwerken toonde aan een gallerijhouder, die onmiddellijk zag dat het om vervalsingen ging. De koper, K.O. uit B., voelt zich zwaar gerold. Ik heb voor de Daems 750 euro betaald, voor de Eyskens 550. Nu blijkt dat een Daems gemiddeld slechts 400 euro kost, en een Eyskens slechts 250. Mochten het dan nog echte geweest zijn, maar het zijn valse, ze zijn gewoon waardeloos !

We vroegen aan Rik Daems en Mark Eyskens of zij op de hoogte zijn van de schilderijvervalsingen.

Rik alias Hendrik alias Rik Daems
Ja, het is terug Rik hoor. Zeg maar Rik. 750 euro is inderdaad een pak geld voor een Daems al zeg ik het zelf. Overigens verbaast het mij dat mijn schilderijen verkocht worden in het circuit van de rommelmarkten. Gemiddeld verkoop ik mijn schilderijen inderdaad aan 400 euro, maar de kopers krijgen daar steeds 6 flessen van mijn eigen wijn bij.

Mark Eyskens
Vervalsing, dat is het eerste wat ik ervan hoor. O tempora, o mores !
De koper heeft zich inderdaad serieus bekocht. Normaal geef ik mijn schilderijen gratis weg aan een tombola. Eerste prijs : één schilderij van Eyskens. Tweede prijs : twee schilderijen van Eyskens. Derde prijs : drie schilderijen van Eyskens ...

Wie meer bijzonderheden weet over de schilderijvervalser, buiten het feit dat hij een sik heeft, tips zijn altijd welkom

2 Comments:

Blogger Barry81 said...

Goed dat u er ons op attent maakt, P. Leno. Ik stond net op het punt om onderhands een Axel Daeseleire te kopen. Maar nu blijkt dat het werk van onze hedendaagse Vlaamsche Meesters ten prooi gevallen is aan malafide figuren, zal ik me daar voorlopig maar van onthouden. Het wordt tijd dat Minister van Cultuur Bert Anciaux een fonds opstart om onze eigen kunstenaars beter te beschermen en de schade aan gedupeerden eventueel te vergoeden.

1:52 PM  
Blogger Blogger said...

Ach zo, Axel Daeseleire schildert ook ? Interessant, dat wist ik niet. En wat is zijn stijl ? Beetje à la Jan Decleir ? Of eerder à la Wim Opbrouck ?

8:48 PM  

Post a Comment

<< Home