Saturday, June 25, 2005

De antiglobalist met Kobe Vissenaeken (4)

Hund i snor
GrüB Gott ! Alles kitsch, Kobe ?

Kobe Vissenaeken
GrüB Gott ! Sicher, alles kitsch !

Hund i snor
Zit je nog steeds in Wenen, an den schönen blauen Donau ?

Kobe Vissenaeken
You bet! Ik zit gezellig op een terrasje, met een Mocha Frapuccino en een sachertorte.

Hund i snor
Heerlijk ! Heb je daar een beetje een comfortabel hotelletje gevonden ?

Kobe Vissenaeken
Nogal ja. Ik kan niet klagen. Wij hebben direct ingecheckt in de Franz Joseph suite in de Imperial, één van de meest luxueuze hotels van Wenen. Die suite kost 3000 euro per nacht.

Hund i snor
Hallo ?

Kobe Vissenaeken
Ja, niet echt een budgethotel, maar het is dan ook een monument, hé. En pa Carl Gustav von Bumsenstein betaalt hé, haha. Ik raad je aan daar eens de Imperialtorte te proberen. Delicieus !

Hund i snor
En wat heb je dan allemaal uitgericht in Wenen ?

Kobe Vissenaeken
We zijn zondag meteen Schönbrunn gaan bezoeken. Prachtig paleis ! Heel mooie en romantische tuin ook. We hebben daar een lekker potje gevreeën in het gras.

Hund i snor
En verder ?

Kobe Vissenaeken
Bah, in de suite hebben we een jacuzzi en daar hebben we natuurlijk ook al een nummertje opgevoerd ...

Hund i snor
Dat bedoelden we niet. Heb je daar al musea gezien ?

Kobe Vissenaeken
Uiteraard ! We hebben het MAK en het MUMOK gedaan. Beide prachtige musea.

Hund i snor
Het MAK en het MUMOK. Respect ! En verder nog iets cultureels gedaan ?

Kobe Vissenaeken
Ik heb meegedaan aan een jodelwedstrijd.

Hund i snor
We bedoelden cultuur, Kobe.

Kobe Vissenaeken
Ja, maar, het was niet zomaar een wedstrijd, het was het prestigieuze Franz-Joseph Jodl Concours.

De lijst van 12 deelnemers was niet mis.

Dagobert Jungnickel
Albin Griepenkerl
Sabeth Kupferschmidt
Juliane Prütscher
Rebecca Strümpfe
Hildebrand Haas
Gerward Rockenjäger
Maximilian Schnitzelfretter
Benoit Van Cleemput
Hildegard von Trapp
Alban Stockhausen
Jessica Kinnebacken
Kobe Vissenaeken

Stuk voor stuk kleppers die al hun jodelstrepen verdiend hadden. Behalve die Benoit Van Cleemput. Hoe die daartussen gesukkeld is, is mij een raadsel, wat een loser ! Hij is dan ook laatste geëindigd.

Hund i snor
Wat een debacle voor Benoit Van Cleemput !

Kobe Vissenaeken
Dat kan je wel zeggen. Die is daar zwaar op zijn bek gegaan. Anyway, ik ben daar op een schitterende derde plaats geëindigd, na Dagobert Jungnickel en Hildegard von Trapp.

Hund i snor
Proficiat ! Vond Annatina het ook een beetje leuk ?

Kobe Vissenaeken
Niet echt. Zij houdt meer van Krüder und Dorfmeister.

Hund i snor
En theater ? Al iets meegepikt ?

Kobe Vissenaeken
Ja. Annatina’s zus, Sieglinde von Bumsenstein, is net afgestudeerd als actrice en speelde een theaterstuk in het Schauspielhaus. Het stuk was helaas in het Duits en dus ik heb er geen jota van verstaan, maar de actrices waren wel naakt en dus ik heb er toch van genoten. Na afloop van het stuk zijn we met zijn vieren nog naar een hippe club getrokken, Sieglinde, Annatina en ik en Franziska Dorfmeister, die ook in het toneelstuk acteerde en reeds enkele filmrollen heeft gespeeld waaronder in Hundstage van Ulrich Seidl en Hotel van Jessica Hausner. Franziska's broer Richard is DJ in die club, de Titanic. En daar is het gebeurd hé.

Hund i snor
Is wat gebeurd ?

Kobe Vissenaeken
Met Annatina boterde het niet zo goed meer sinds het jodelen. Van zodra we in de club waren, stond ik al snel te shaken met Franziska. Het klikte meteen met haar. Annatina van haar kant raakte aan de praat met een geföhnde gast in kostuum. Bleek dat die gast, ene Wolfgang Wippl, de manager was van de Wiener Sängerknaben. Na een half uur shaken kwam Annatina mij zeggen dat het uit was tussen ons. De DJ speelde net “Murder on the dancefloor”. Even later stond Annatina te tongen met die Wolfgang Wippl. Ik bleef ook niet bij de pakken zitten en draaide even later Franziska binnen. Nu was er één probleem, waar zouden we de nacht doorbrengen ? Annatina kwam me zeggen dat ze met die Wippl naar de Imperialsuite ging trekken en dat ik met mijn klikken en klakken buiten vloog. Ik was echter onder geen beding van plan het imperialhotel te verlaten en naar een YMCA te trekken. Ik checkte met Franziska dan maar in de Sisi-suite. OK, nu moest ik het wel zelf betalen, maar ik had nog wel wat euro’s over.

Hund i snor
Aan 3000 euro de nacht zal uw beurs snel opgesoupeerd zijn, hé ?

Kobe Vissenaeken
Ja, maar die Franziska, man, dat is echt een moordgriet. Die is dat echt waard ! We zijn dan drie nachten in de Sisi-suite gebleven, wel laat ons zeggen drie dagen en drie nachten. We zijn ons bed nauwelijks uit geweest, haha ! We bestelden zelfs ontbijt aan bed. Daar hebben we ons eens goed laten gaan. Alles wat op de menu stond hebben we geprobeerd. Dat wil zeggen vooral ik. Sachtertorte, gugelhupf, apfelstrudel, dobostorte, linzertorte, malakofftorte, esterhazytorte, rehrücken, schwarzwälderkirschtorte, cremeschnitte, palatschinken, Mohr im Hemd, topfengolatsche, zimtschnecke, marikkenknödel, buchteln, powideltascherl, Mohnnudeln, nusskipferl, kaiserschmarrn ...

Hund i snor
Klinkt allemaal verrukkelijk. Maar ben je dan niet serieus verdikt ?

Kobe Vissenaeken
Paar kilo maar. Niet vergeten dat ik ook veel presteerde in bed hé, haha.

Hund i snor
Je hebt dus nog altijd je uitgemergelde antiglobalistenlook ?

Kobe Vissenaeken
Iets minder uitgemergeld zeg maar.

Hund i snor
OK, na die drie nachten had je er dus 9000 euro doorgejaagd. En daarna ?

Kobe Vissenaeken
Het toeval wil dat Franziska een goede vriendin is van Kirsten Zawinul.

Hund i snor
Zawinul, zoals Joe Zawinul, de grote Weense jazzpianist ?

Kobe Vissenaeken
Spot on ! Kirsten is inderdaad de kleindochter van Joe. Die avond gaf Joe een optreden in zijn gloednieuwe jazzclub, de Birdland, die zich in de Hilton am Park bevindt. Schitterend concert man ! Die Kirsten heeft zelf meegespeeld, zij speelt voortreffelijk sax. Na het concert besloten we nog af te zakken naar een party in de lounge van de Hilton. Daar was toevallig een party van Weense modellen. En wie loop ik daar tegen het lijf ? Je raadt het nooit !

Hund i snor
Geen idee. Dagobert Jungnickel ? Hildegard von Trapp ? Annatina en Wolfgang Wippl ?

Kobe Vissenaeken
Nee, nee. Paris Hilton !!

Hund i snor
Of course. In de Hilton, makes sense. En was ze vergezeld van haar Paris Latsis ?

Kobe Vissenaeken
Nee, ze had haar hondje Tinkerbell bij zich, en verder een vriendin, Marizka Marriott, een bloedmooie brunette.

Hund i snor
Marizka Marriott, de erfgename van de Marriott hotels ?

Kobe Vissenaeken
Juist ! Paris en Marizka waren lichtjes beschonken en zeer uitgelaten, zelfs Tinkerbell was løs ! Paris omhelsde mij, ik stelde ze voor aan Franziska en zonder verpinken bood ze ons meteen een suite aan in de Hilton. Gratis en voor niks !

Hund i snor
Man, wat heb jij toch een mazzel !

Kobe Vissenaeken
Zeg dat wel.

Hund i snor
Tussen al dat fuiven en grieten versieren door, heb je daar ook wat tijd gehad voor een antiglobalistische aktie ?

Kobe Vissenaeken
Toegegeven, ik heb weinig tijd gehad. Maar op die party in de Hilton ben ik wel een Weense antiglobalist tegengekomen, Oscar Schiele, en daar heb ik wel een antiglobalistische aktie mee uitgedokterd ja.

Hund i snor
En waarin bestond die ? Weense modellen versieren ?

Kobe Vissenaeken
Haha. Man, ik zou er nog niet aan denken. Ik heb Franziska hé. Nee, Wenen is uiteraard vermaard voor zijn torten, maar ook voor zijn koffie. Aan de Weense opera hebben de Amerikanen nu een lompe Starbucks neergeplant.

Hund i snor
O ja, die Starbucks waar jij een Mocha Frapuccino dronk ?

Kobe Vissenaeken
Eh ja, die Mocha Frapuccino is niet zo slecht eigenlijk, maar toch, Starbucks is een imperialistische Amerikaanse koffieketen en zeker in Wenen is dat totaal ongepast. Ik heb daar dus met Oscar Schiele amok gemaakt.

Hund i snor
Wat heb je dan gedaan ?

Kobe Vissenaeken
Oscar Schiele had enkele Weense antiglobalisten opgetrommeld, ondermeer Gerti Wittgenstein, Veronika Happel, Claudia Schönberg en Axel Veggiburger. We hadden spandoeken met "Starbucks sucks !!" en we zongen "Mit Starbucks Kaffee muBen Sie gerade nach den Plee". Ook had ik een spandoek met "Trink Bresor, ein Guter Kaffee von einem toffen pee !" Bresor gebruikt Braziliaanse koffiebonen en Paul Van Himst is tenminste een integere koffieboer !

Hund i snor
Dat moet je ons niet vertellen ! Dat is zo klaar als een klontje.

Kobe Vissenaeken
Over Paul Van Himst gesproken, dat doet me overigens denken aan die legendarische finale Anderlecht tegen Austria Wien in 1978, waar Gille Van Binst twee doelpunten heeft gescoord.

Hund i snor
De Hund i snor sponsors rule !

Kobe Vissenaeken
Absoluut !

Hund i snor
En, wat ga je nu verder doen ?

Kobe Vissenaeken
Ik blijf zeker nog een tijdje in Wenen rondhangen. Wat lol trappen met de Weense antiglobalisten, en met Franziska uiteraard. Het is hier een paradijs !

Hund i snor
La dolce vita a Vienna !

0 Comments:

Post a Comment

<< Home