Wednesday, March 02, 2005

De Tom Waits guestlist (4) - Breaking news !

Hund i snor
Al lang geleden dat we nog iets vernomen hebben in deze affaire. Alex Brulov was een tijdje in de coulissen verdwenen, zo leek het, maar zie, hij maakt nu een spectaculaire comeback. Hij heeft intussen intensief speurwerk verricht en komt nu op de proppen met explosieve revelaties ! Nu exclusief op Hund i snor, het enige echte verhaal over de Tom Waits guestlist.

Alex Brulov
Ja, mijn speurwerk heeft inderdaad een tijdje geduurd, maar nu klopt de hele puzzel. Ik kan gerust stellen dat ik de verantwoordelijken in dit complot ontmaskerd heb. En ik heb reeds overlegd met Dale Cooper, mijn dossier is waterdicht. Als er een proces van komt, zitten we safe.

Hund i snor
Schitterend werk, Alex ! Vertel nu maar het hele verhaal. De Hund i snor lezers zitten te popelen !

Alex Brulov
Ik ben begonnen met de basis : de guestlist zelf. Het was logisch om te vragen aan de guests zelf hoe ze aan hun kaarten waren geraakt. Maar dat bracht me geen meter vooruit. Natuurlijk gebaarde iedereen van krommen haas. Ik kreeg de meest waanzinnige verhalen te horen. Toppunt was Gène Bervoets die beweerde dat hij de kaarten had gekregen via zijn grootmoe, een kranige tante van honderd jaar die in de jaren '40 en '50 kuisvrouw was geweest in de Bourla. Hoe dan ook was het wachten op een lek of tot het moment dat iemand zich versprak.

De volgende stap was een grondige analyse van de guestlist. Ik deelde de guests in categorieën suspects in. Niet verdacht, Verdacht en Uiterst verdacht. Zo kreeg Tine Reymer de stempel Niet verdacht. Axel Daeseleire kreeg de stempel Verdacht en Patrick Janssens kreeg de stempel Uiterst verdacht. Ik focuste voornamelijk op de categorieën Verdacht en Uiterst verdacht.

Axel Daeseleire vond ik verdacht, want wat had die te zoeken op een Tom Waits concert ? Na enig onderzoek bleek dat Axel niet de beotiër is waarvoor we hem aanzien. Integendeel, Daeseleire blijkt een culturele veelvraat en een belezen man, die zich zelfs af en toe aan enkele verzen poëzie waagt. Met dat gegeven werd het plots minder verrassend dat hij opdook op een concert van Tom Waits, maar de vraag bleef hoe hij aan zijn kaarten was geraakt ? Via telefonische bestelling zoals iedereen die was binnengeraakt ? Nee dus. Mijn euro begon te vallen toen ik een andere guest op de lijst zag, ene Ziggy Daeseleire. Uiterst verdacht, want die Ziggy Daeseleire is niet meteen een BV. Maar op basis van zijn familienaam vermoedde ik een familieband met Axel. En dit begon ik uit te spitten.

Hund i snor
Ziggy Daeseleire ? Is dat niet die pro deo advocaat van de fake Ali G ?

Alex Brulov
Inderdaad. Die Ziggy Daeseleire is nu net dé sleutelfiguur in de Tom Waits guestlist affaire.
Axel en Ziggy zijn inderdaad familie, het zijn neven. Grootvader Damien Daeseleire was één van de eerste grote bouwpromotoren in Antwerpen. Hij stichtte de firma Dada Ets et Fils. Zonen Marcel, de vader van Axel, en Roland, de vader van Ziggy, hebben de familiezaak verder gezet. Het familiefortuin is gigantisch. Zij zijn zowat de Antwerpse Bin Ladens. Ziggy heeft rechten gestudeerd en is advocaat geworden van de ondertussen beursgenoteerde nv Dada Construct en beheert ook het familiefortuin. Als Ziggy nu ook als pro deo advocaat optreedt, is dat louter omwille van het feit dat hij allang binnen is.

Cruciaal in dit verhaal is dat de familie Daeseleire een indrukwekkend netwerk van relaties heeft opgebouwd in Antwerpse zaken-, culturele en politieke kringen. Zo hebben ze jaren geleden een miljardencontract versierd voor de renovatie van de Bourla. Nu zijn we er, de Bourla ! Roland Daeseleire is goed bevriend met Frits Focketyn, de Antwerpse gemeentesecretaris. Focketyn heeft destijds dat Bourlacontract "gefixt" voor de Daeseleires.

Het is dus zo gegaan. Axel Daeseleire wou absoluut naar dat concert van Tom Waits, ook al om zijn jarige vriendin Brigitta Calfmeyer te verrassen. Hij heeft zijn neef Ziggy ingeschakeld. Ziggy heeft een woordje gedaan bij Frits Focketyn, die op zijn beurt Patrick Janssens heeft aangesproken. Janssens heeft bij Luc Perceval enkele kaarten opgeëist uit hoofde van zijn functie als burgemeester. Er bleken niet minder dan 100 kaarten "beschikbaar". Janssens wou niet te inhalig zijn en heeft er 20 gereserveerd voor zichzelf, enkele kennissen en de Daeseleires. De overige 80 kaarten heeft Luc Perceval dan doodleuk verdeeld over de Antwerpse BV's, met medeweten van Janssens. That's the story. Voor Hund i snor is het dus duidelijk wie de hoofdschuldigen zijn in deze onfrisse affaire : Ziggy Daeseleire, Frits Focketyn, Patrick Janssens en Luc Perceval.

Hund i snor
Wow, explosief verhaal ! Hierbij vergeleken is die Antwerpse Visakaarten-affaire gewoon kattenpis. Good job, Alex !

Alex Brulov
Bedankt. Ik ben blij dat ik dit voor Hund i snor heb kunnen uitspitten. We verwachten wel enkele processen met deze revelaties, maar zoals reeds gezegd, Hund i snor staat juridisch ijzersterk !

Hund i snor
OK, Hund i snor is inderdaad de klokkeluider in dit schandaal, we zullen nu afwachten wat dit aan het rollen brengt in het Antwerpse ...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home