Monday, January 31, 2005

Commotie rond de betonmolen van Wim Delvoye

Brusselse bewoners van de buurt rond de KVS zijn niet gewonnen voor het plan om een betonmolen van Wim Delvoye te plaatsen op het plein achter de gerenoveerde KVS. De stalen constructie is gepland op de heraangelegde Hooikaai. Het idee voor het kunstwerk komt van Michel Verliefden, de architect die het KVS-project leidt. De "Betonmolens", die de vorm van een werktuig combineren met motieven uit de gotische architectuur, zijn voor Delvoye een symbool van culturele vermenging.

De buurtbewoners vrezen echter dat het beeld zal gebruikt worden om afval in te dumpen en dat het een gevaarlijke speelplek wordt voor de kinderen. Ook Brusselse leden van het Vlaams Belang klagen de onveiligheid van de buurt aan en verzetten zich tegen het kunstwerk. Tja, een betonmolen is nu eenmaal zeer onveilig. De Brusselse Commissie voor Monumenten en Landschappen moet nog een advies uitbrengen, vooraleer de gemeenteraad de knoop kan doorhakken.

Misschien kan Wim Delvoye bij wijze van performance de Brusselse leden van het Vlaams Belang meteen in die betonmolen dumpen. Ook met zijn Cloaca heeft Delvoye een ruime "input" ( lees output ) van de leden van die bruine partij.

1 Comments:

Blogger Barry81 said...

Noem me een cultuurbarbaar, maar ik zie niet in welke culturele vermenging een betonmolen met gothische tintjes zou moeten oproepen. Ik vind die machine namelijk niet echt symbool staan voor de hedendaagse bouwkunsten. Bovendien is het ook niet het toppunt van esthetiek en kan men zich afvragen waarom zoiets op een plein hoeft gezet te worden. Maar misschien mis ik die boodschap wel: dhr. Delvoye wil aantonen dat de hedendaagse constructies lelijke grijze betonnen constructies zijn ten opzichte van de gotische verheven creaties. Als hij daarmee bedoelt dat de doorsnee Vlaamse fermette schril afsteekt tegenover de 15e eeuwse kerk in de naburige provinciestad, dan heeft hij misschien wel ergens gelijk. Maar in de 15e eeuw was dat net zo, en toen waren er geen betonmolens. Delvoye kiest dus duidelijk voor een momentopname en zal daarmee nooit zijn eigen tijd overstijgen. En was dat laatste niet net wat grote kunst van doordeweeks gekunstel onderscheidt?

4:38 PM  

Post a Comment

<< Home