Thursday, December 15, 2005

Ontmasker de charlatan met Sam Trouvé (178) - Pak-de-Poenprijs uitgereikt

De Vereniging van de Vlaamse Radio- en Televisiepers kende haar jaarlijkse Pak-de-Poenprijs voor het slechtste programma toe. Ze ging naar "de ergerlijke trend waarbij de kijkers gemanipuleerd worden om naar hun gsm-toestel te grijpen om hun betalende stem veelvuldig te brengen onder het mom van interactiviteit".

Vroeger verwees de term 'commerciële televisie' naar een zender die met advertentie-inkomsten betaald werd, of gewoon naar programma's voor het brede publiek. Nu steeds meer naar een type programma dat de kijker zoveel mogelijk geld uit de zakken wil kloppen.

Sinds de reclamemarkt ingestort is, mag Jan met de Pet, dat is u en ik, voor de inkomsten zorgen. Neem nu een Koen Wauters. Die herhaalt in Idool of X-factor constant dat "uw stem het verschil maakt. Het kan nog alle kanten uit, de kandidaten zitten nek aan nek, één sms
kan de doorslag geven." Die man is geen presentator maar een charlatan, een ordinaire ronselaar in dienst van zijn zender en het telefoonbedrijf.

Zo is er om halftwee 's nachts een telefoonspelletje op VTM. Wie kijkt daar In godsnaam naar? Toch zijn er heel wat bellers 's nachts. Soms vierduizend tegelijk. Allemaal eenzame slapelozen die blijven hangen bij dat mooie meisje, dat waanzinnige bedrag zien, denken dat ze veel kans maken en vijf euro uitgeven om in het beste geval veel minder te winnen dan hen voorgespiegeld werd. Reken uit: vierduizend bellers aan een euro per minuut, en om de vijf minuten een nieuw woord om te raden. Kassa kassa voor VTM !

Jan Segers, gloednieuw programmadirecteur bij VTM in opvolging van Jan Verheyen, die bij VTM een Benoit van Cleemputiaans debacle afleverde, laat het alvast aan zijn reet roesten. "Ik ben een man van het volk. Je hart moet kloppen voor je publiek." Hij bedoelt natuurlijk voor de portemonnee van je publiek.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home