Saturday, December 04, 2004

The Church of Elvis

Vijf jaar geleden deed ik met een buddy ( nee, geen bunny) een tour in de Pacific Northwest van de US. Dit zijn de staten Washington ( het decor van Twin Peaks ), Montana, Wyoming, Idaho en Oregon.
Qua natuurpracht is dit een zeer interessant deel van de USA. En minder toeristisch dan de klassieke toeristische routes in Californie, Nevada of Utah. In deze regio vind je ook heel wat weirdo's ( zoals eigenlijk overal in de VS ). De weirdo's die David Lynch in Twin Peaks en zijn films opvoert, bestaan dus echt.

In Portland, hoofdstad van Oregon, op zo'n 200 km van Seattle, was er ook zo'n vreemde snuiter die de 'Church of Elvis' heeft opgericht. In de betere reisgids staat dat gecatalogeerd als een museum. Als Elvisfan konden we dit museum niet aan ons laten voorbijgaan.
Toen we binnentraden kwam een boomlange freak met Einstein-kapsel en zware nerdbril naar ons toe. Bleek dat van Church of religie hier nauwelijks sprake was. Die Church bleek gewoon een winkel, een aftands handeltje in tweederangs Elvis prullaria.
Uiteraard dropen we ontgoocheld af. De aanblik van die wereldvreemde Elvis-freak staat nog steeds op ons netvlies gebrand. Eens te meer een bewijs dat het met die Churches in de VS niet echt 'snor' zit.

Nee, niet alle Elvisfans zijn freaks. Joe Strummer, Jim Jarmush, de lijst is lang.

Deze omweg via Bushland om u gewoon te melden dat er een eerste Elviswinkel is geopend in Vlaanderen, in Turnhout meer bepaald. Naar verluidt kan je er zelfs Elvis-kerstballen kopen. De shop heeft alvast de verdienste zich niet als Church te profileren. Toch benieuwd of daar ook een freak achter de kassa staat. www.elvismatters.be

3 Comments:

Blogger Barry81 said...

Wat is de houdbaarheidsdatum van de brillantine op die Elvis kerstballen, vraag ik me dan af...

Maar even iets anders. Mijn kennis van het Deens is zeer beperkt. Daarom vroeg ik me af wat "hund i snor" eigenlijk betekent? "Hond aan de leiband" is 'my best guess'. Maar wat is dan de diepere betekenis ervan? Hoe vormt deze pittige zinsnede mede de ontstaansgrond van de online 'confessions of a dangerous mind' waarvan we hier getuige mogen zijn?

11:05 PM  
Blogger Blogger said...

This comment has been removed by a blog administrator.

1:42 AM  
Blogger Blogger said...

Tja, Barry81, wie bent u eigenlijk ?
Ik vind uw commentaar wel niet snor zitten.
Over het waarom van Hund i snor laat ik niets los.
Laat het een mysterie blijven.
Trouwens, hoe weet u dat Hund i snor Deens is ?
En uw suggestie dat ik een dangerous mind ben,
is op zijn minst gevaarlijk. Stel dat de cyberpolitie
hierop uitkomt, dan wordt mijn blog meteen opgedoekt.
En dan bent u, Barry81, daarvoor verantwoordelijk.
Shame on you, Barry81, shame on you !

1:46 AM  

Post a Comment

<< Home